16 juli 2014

Dagar vid Sauble Beach!

Mycket men samtidigt lite har hänt sedan jag senast skrev. Jag ska försöka skriva vad som hänt varje dag på kvällen och ladda upp allt samtidigt när jag har tid!

Nu när jag kommit hit och saker lagt sig lite kan jag berätta vad jag köpte till värdfamiljen;
Mamman fick en kokbok av Hannu Sarenström som kommer från Kinnekulle där jag bor. På så sätt blev det något from min del av Sverige, inte bara något typiskt svenskt, då hon själv kommer från Sverige.
Pappan fick boken Snabba Cash an Jens Lapidus. Det var svårast att köpa något till honom. Eftersom hans fru kommer från Sverige har han förmodligen koll på allt som har med Sverige att göra. Jag gav honom därför en bok som han kan läsa under sommaren som är svensk men inte om Sverige.
Barnen fick varsin Bukowskinalle, en barnbok och en liten polkagris från Gränna. Flickan tyckte inte alls om polkagrisen men pojken smaskade upp sin! Jag samlar så smått själv på Bukowskinallar. De är designade av Barbara Bukowski, en svensk designer. Nallarna är supermysiga och var mycket uppskattade av barnen. Pojkens nalle fick heta Cupcake och flickans fick heta Rosetta! Böckerna de fick var Gittan och Gråvargarna till pojken och Pettsson och Findus - Kackel I Grönsakslandet till flickan, också mycket uppskattat!
På så sätt fick alla en bok då de tycket om att läsa och något svenskt och anknytning till mig men inte på ett övertydligt sätt.

När min värdmormor kom hade hon också med sig presenter, många av dem! Det blev en liten rolig historia av det hela faktiskt. Det var fina presenter alla fick men flickan blev inte riktigt nöjd med sina. Hon fick pärlor och är inte intresserad av det just nu, tyvärr. Både mormor och barnbarn blev såklart besvikna över detta och mormor ville väldigt gärna ge henne något hon tyckte om. Vi satte oss därför i bilen några dagar senare och åkte till en närliggande liten stad som heter Wireton. Värdpappan ville nog mest få de överstökat och vi gick in på Dollarstore för att hitta något, då det inte fanns någon leksaksaffär. Barnen rafsade snabbt åt sig några saker och så skulle vi åka därifrån. Mitt i en korsning lät det dock som att vi kört på något och det ena däcket började smälla och ha sig. Det visade sig att hjullagret gått sönder. Som tur var fanns det en bilverkstad ett par minuter bort. Vi blev strandsatta i Wireton i ett par timmar. Vi hittade en park med en stor lekplats och vattenpark. Det visade sig bli ett litet äventyr!
Värdmormor var dock inte nöjd med sakerna barnen valt ut, de hade inte riktigt den kvalité hon önskat och tyckte det var pinsamt när paketen skulle öppnas på flickans födelsedag.
Idag sparkade jag och pojken boll med en boll han fått då men den åkte emot en metallbit och sprack som en ballong!

Flickans födelsedagskalas var riktigt stort, ca 30 personer kom och firade! De är en trevlig samling människor måste jag säga! Flickan begravdes nästan i presenter haha!
En sak jag märkt här är hur liten genusmedvetenheten är. I värdfamiljen är man det men släkten överöste flickan med dockor och pussel och pojken fick några lastbilar och en strandhink. Visst är det inget fel med det men det märks verkligen på barnen att de tar efter under sådana dagar, till exempel sa de "now you're a girl" när pojken tog på sig ett av flickans armband och flickan sa "I like this but it's really for boys" när hon fick en sak med rutigt race-mönster. Det blir en sådan kulturchock jämtemot Sveriges stora genusdebatter!

Barnen tycker hur som helst om mig, just nu försöker jag göra mitt bästa för att visa vart mina gränser går och vara tydlig. Det märks att i alla fall pojken testar mina gränser! De är supersöta båda två och jätteroliga att umgås med!

Stranden här i Sauble Beach är jättefin! Sanden är helt perfekt att bygga sandslott med och sjön är stor som ett hav! Det är tydligen den största sötvattenstranden i världen. Vi går dit nästan varje dag, solnedgångarna är superfina! Vi har flyttat till en annan stuga här också, den är väldigt fin och mindre spartansk än den andra. De som äger den samlar på många saker så som salt och pepparkar och kakburkar haha!
Sen jag kom hit har jag även testat äkta kanadensisk lönnsirap, maple walnut ice cream och äkta smores!

Jag håller även på att planera en resa till New York! Familjen ska på en roadtrip i Ontario och jag passar på att åka ner till NYC. Det kommer ta ca 10 timmar med buss så jag kommer åka under natten både dit och tillbaka. Jag har bokat hostel för 3 dagar än så länge och ska se om jag kan hitta couchsurfing hosts att sova hos de andra tre! Det ska bli spännande att åka dit på egen hand men jag har några kontakter som jag ska träffa också.



Wireton är hemstad till Groundhog Willie





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar